Gå videre til hovedindholdet

Sommerferien sluttes snart...

Nu går den ikke længere – sommerferien går på hæld, nysende HN1-børn står på rad og række for sprede deres feriebakterier og skoletasken er allerede pakket med fugtighedsservietter og hygiejne-sticks. De første møder skal overstås i dag. Mandag er det alvor, der er lang, lang tid til….

Sikke en sommerferie det har været. Regn og dårligt vejr fra vi tog til Kreta og indtil i går. Haven står frodig, næsten for meget – og der bliver masse at klippe ned i efteråret. For en gangs skyld har vejret ikke haft den store indflydelse på humøret, hvilket nok skyldes, at vi startede ferien med at tage væk. Det var skønt at blive fyldt op med varme, hed sand, varmt badevand og komme væk – langt væk, både fysisk men især i psykisk. Ud over rejsen, har ferien bestået af en masse små ture og gode oplevelser. Københavnerturene, inkl. den i maj med Sigrid og Søren, har været skønne.

Det kommende skoleår bliver spændende. Nok ikke så meget indholdsmæssigt da jeg fortrinsvis skal have historie, billedkunst og kristendom – lige ud ad landevejen, men om jeg overhovedet gider…. Jeg har en bekymring for om jobbet nu giver mig nok adrenalin, om der er udfordringer der tænder mig, om jeg oplever en udvikling og om jeg kan sætte nogle impulser, så skolen kan nærme sig en skole for eleverne – og ikke for lærerne, som den bestemt er nu. Gudskelov skal jeg på 6 ugers uddannelse i efteråret – der kan jeg måske få fyldt op af nyttig viden, men det rykker ikke så meget hvis jeg ”keder” mig i hverdagen.

Jeg savner ikke den gamle skole et sekund. Jeg savner ingen af de gamle kolleger – dem jeg gad, har jeg fortsat kontakt med, men jeg mangler lidt professionalisme og engagement det nye sted. Det går for langsomt, især når der er akt-børn. Ingen tager initiativ til forandringer, ingen tør lave nye tiltag og deadlines overholdes meget dårligt, der går jo nok…. Inden sommerferien bad jeg mine kolleger om en foreløbig indstilling af elever til akt for skoleåret 2009/2010, så jeg har mulighed for at målrette min indsats ( jeg har 20 timer på årsbasis uden for skemaet til 179 børn) – og jeg har fået et svar – et eneste! Jeg ved, efter snart tyve års gerning, at omkring oktober begynder konflikterne, omkring december kan lærerne ikke mere, omkring april er det kørt i hårdknude og i juni, har både elever, forældre og lærerne tabt trygheden ved hinanden – og det kunne afhjælpes, hvis jeg allerede havde nogle fokus elever at arbejde med fra starten . man ved godt som lærer, hvor problemerne er og hos hvilke elever de opstår. Pyt.

Gudskelov går det formidabelt med egne unger. Stoffer er klar til gymnasiet i næste uge og Caro glæder sig til næste uges skoleskolestart.

I morgen bliver jeg 44 år, næsten halvvejs i mit liv. Det passer mig fint.

Fortsat god sommer.

Kommentarer

  1. Hos os er hvedebrødsdagene i gang. Folk som hadede hinanden før ferien hygger og planlægger et spændende år med store visioner,om en uge går det igen galt og alt er ved det gamle. Can we begin at the end to save some time???

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om