Hvis
man nu forestiller sig at jeg har en elev der ikke fungerer særligt godt i en
almindelig skolesituation, måske med en afvigende adfærd, intelligens eller en
særlig diagnose, så skal jeg (naturligvis) alligevel inkludere ham/hende under
de givne omstændigheder. Nemmest ville det være at smide ham ud, bebrejde ham
gang på gang for hans tidligere adfærd, straffe ham eventuelt og så ellers håne
ham i det offentlige rum så snart chancen byder sig. Hvis han fortsat ikke gjorde
som alle andre, så ville jeg straffe ham yderligere, give ham ekstra lektier
for, forlænge hans skoledag eller tale med hans forældre gang på gang – i forventning
om, at så bliver han nok normal til sidst. Alle er naturligvis klar over, at
den metode ikke vil virke. Hvis han skal hjælpes kræves en ekstra indsats, der
skal skabes en pædagogisk grobund for udvikling, evt. belønning, eventuelt
skabes anderledes rammer for at ”opdyrke” en succes. Det er bestemt ikke nemt,
men oftest virker det.
Hvis
man nu overfører ”skolebilledet” til den virkelige politiske verden er det helt
anderledes. Klassen er Europa, barnet er Grækenland (eller Spanien, Portugal
etc.), barnet der ikke fungerer særligt godt i samværet. Her bruger man straffe
og håne-pædagogikken og undrers samtidigt over, at den almindelige græske
borger ikke klapper i hænderne af begejstring.
Man forsøger at gøre grin med demokratiets svære vilkår, man sætter
hænderne i siden og udbryder ”kan I da ikke forstå” og roser sig selv for den
indsats man gør på andres vegne. Selv i vores lille andedam, som ikke engang
bidrager finansielt, nedgøres og hånes Grækenlands indsats gang på gang. Det er
sjælden at tvang og hån, ”vi alene vide-attituden” har nogen særlig gos effekt
politisk, se bare på dønningerne af Versailles-traktaten eller invasionerne i
Irak og Afghanistan – tryk avler modtryk.
Naturligvis
skal der stilles krav til Grækenland (og snart Spanien), og der lægges mange
(sure) milliarder i landet, men indsatsen skal væbnes med tålmodighed og
særlige hensyn – og der skal skabes rammer for en positiv udvikling, ikke via
tæsk.
Kommentarer
Send en kommentar