Gå videre til hovedindholdet

Den første julehilsen...


Det jul, det, det jul…

Datolinjen for november er akkurat overskredet og butikkerne bugner af julehandelsvarer. Julestollen fra Aldi, julesmåkager fra Lidl og legetøj fra Føtex. Rødkålen står i mængder hos Kvickly og risengrøden er på plads til årets store begivenhed. Butikkerne udleverer julekalendere og uddeler julerabatter, hvis du køber inden jul (?) – julen er efterhånden en lang årstid.

Enkelte børn har allerede være til ”juletræ” hos forskellige foreninger og forældrearbejdspladser, for ellers er er ikke tid inden jul, hvor de har spillet julebanko med marcipangrise, juletræer og jule-slik-stokke. Storcentrene har opstillet de amerikanske juletræer og det er lige før man får dårlig samvittighed over, ikke at have købt sine gaver endnu. Det er jo nærmest lige før julen varer tre måneder hvis man tager januar med som byttemåned.

Og jeg holder af julen. Nok mest den sidste uge på arbejde og så juledagene inden forberedelserne til nytårsfesten går i gang. Jeg holder af al den dejlige, søde og fede mad der skal spises, jeg holder af at familien ses, af jules dufte og juletræet. Jeg holder af at købe og give gaver og jeg holder af mange af julefilmene på tv. Mest af alt holder jeg af, at julen er normaliseret hos os – med voksne børn og intet gaveræs. Vi nyder at have fri og hygge. Vi ved ikke engang hvordan eller med hvem vi holder juleaften – det kan blive en stor fest eller et lille hyggeligt samvær – den tid, den sorg.

God jul – når den tid kommer.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om