For 30 år siden sad vi
30-40 unge mennesker i et fyldt klasseværelse, flere klasse samlet, og
overværede den første opsendelse af ”Rumfærgen”. Vi gloede timevis på det 32
tommers tv der var sat op i den ene ende, gardinerne var trukket for ikke at
reflektere på den lille skærm og heden blev ulidelig af de mange svedende
teenagere. Læreren, jeg husker ikke hvem, sad forrest og kommenterede højtideligt
enhver bevægelse på skærmen, helt opslugt og uden af ænse de fleste tøser der
bare sad og kedede sig jammerligt. Vi knægte var spændte, det var dengang Star
Wars var ”hot” og rummet så nu ud til at blive erobret i vores tid. Hver især
drømte vi om den tur i rummet der snart var en mulighed for os alle. Så vidt
jeg husker blev starten skubbet flere gange, så begejstringen dalede en smule
efter den første time, men ikke så meget at læreren blev ”mistænksom”, vi ville
nødigt tilbage til klasseværelset for at få geografi eller samfundsfag, så når
vi blev for kåde, dæmpede vi hinanden en smule.
Op kom den, og det var
et stort øjeblik. Faktisk lignede det enhver anden opsendelse man har set, men
når raketten lignede en flyvemaskine var det lidt anderledes. Efter opsendelsen
fik vi fri. Læreren gad nok ikke mere – og det gjorde vi sikkert heller ikke.
Jeg husker ikke hvor jeg så den første landing, jeg tror ikke det var i skolen,
men jeg ved at jeg så den og en af astronauterne hed vist ”Crippen” og var lidt
af en helt for mig, indtil jeg glemte ham. (Var han med da rumfærgen
eksploderede?)
Nu er det altså slut.
Den sidste rumfærge er landet og klar til at komme på museum, hvor den vil stå
som et symbol på en uopnåelig drøm – måske side om side med Concorden. Man er
selv blevet 30 år ældre, rummet er ikke mere på dagsordenen, det er vores egen
klode der har den største opmærksomhed. Hvordan det vil gå fremover ved jeg
ikke. Russerne og japanerne der havde rumfærger på tegnebrættet har skrottet
deres planer, Indien og Kina er nu de kommende aktører – og måske lykkes det de
lande at skabe en ny drøm.
Kommentarer
Send en kommentar