Gå videre til hovedindholdet

Æ kumm itt fra Tynnæ...


Nu er Tønder igen havnet i mediernes søgelys – og igen er det ikke for det gode. Tønder Bank, den lokale bank, krakket med brask og bram og efterladt en masses naive kunder med irriterende gæld frem for skattelettelser. Så sent som i sidste måned blev der solgt aktier for mere end 30 mio og nu er resterne købt af Sydbank.

Jeg har aldrig haft Tønder Bank og de har aldrig villet have mig. Det var den lokale ”Korsbæk bank”, den med traditionerne og de faste kunder (bønderne), den der kendte og værdsatte sine kunder og som ikke tog alle og enhver ind i sin favn. Derfor gør det heller ikke indtryk på mig, da jeg som tidligere Tønder-”boger” ved hvor indspist og småt det hele er dernede.

I Tønder tror man noget om sig selv, for meget om sig selv – ja faktisk kun om sig selv. Man tror fortsat at man er noget specielt – og nøjagtigt som da seminariet blev lukket, lød tonerne inde, ”Vi er da dem der ikke kan lukkes…, vi er noget særligt”, på trods af at alt andet pegede i anden retning. Sådan smuttede uddannelserne, militæret, virksomhederne og nu også bankerne.

Ikke et sekunds medfølelse kommer der fra min side. De ligger som de har redt, men naturligvis er det uheldigt for de småsparere der i deres naivitet har lagt mere end 250 000 kr til bedre tider, men så heller ikke mere ynk. Allerede for tyve år siden var atmosfæren den samme. Vi Tøndringer ved bedre, vi har nok i ”vos siel” og så snart man var nord fra Kongeåen blev man anset for at være Københavner.

Da vi boede i Carstensgade, fik vi ved et ”uheld” tilsendt olieregningen for hele huset og ikke kun lejligheden. De viste sig at vi betalte mere end for hele huset. Da vi gjorde opmærksom på det hos leverandøren (den lokale), fik vi at vide at der var sket en fejl – og at vi ikke skulle blande os mere i det…. Leverandøren og ejeren var sammen om at ”pumpe” de studerende for den sidste krone – vi sagde kort efter op. Jeg kunne naturligvis heller ikke få nogen aftaler med bankerne dernede, de ville gerne have os som kunder, men uden at ville støtte os – som fattige studerende. Derfor flygter så mange unge fra den udørk. Bankerne har ikke formået at holde på de unge, hjælpe dem i gang og måske få dem til at skabe en tilværelse i lokalområdet – og det koster i længden. Det samme med jobs – det var umulig for os at få noget varigt, ganske enkelt fordi vores baggrund ikke var sønderjysk, vi møjnede ikke godt nok, vi var ikke en del af dem.

Og det er måske også godt nok. Tænk om man havde siddet i et parcelhus i Abild, men job på kommuneskolen….brrr. det løber mig koldt ned at ryggen.




Kommentarer

  1. Der er nok noet om det med" vi er os siel".Da vi for hundred aar siden flyttede tilö Frederian paatalte Tönder boigforening der ejede penhuset i Jejsing noget med en dör ok, hvor man hövler falder spaaner men saa vil jeg til gengäld ha dören.Jeg tog ekstra paa Tönder Retshus. Det kunne jag have sparet mig, baade modparten,dommer og hvem der ellers löb rundt i lokalet saa igennem mig for dem var jeg ikke tilstede og inden jeg saa mig om var forhandlingen färdig og jeg skulle betale og saa skrippe af.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om