Gå videre til hovedindholdet

Langt indlæg...beklager


Den nye skolereform omtales allerede som om den er en realitet… og det vil den sikkert også snart blive, men lige nu er den kun et løst optegnet politisk skitse, der er kommet i fokus fordi den er blevet en del af overenskomstforhandlingerne for lærerne. At lærerne stritter imod skyldes bestemt ikke lærernes manglende vilje mod forandringer, heller ikke mod normalisering af arbejdstiden, men mod, at vi som ansatte skal sige ”ja” til en overenskomst vi ikke kender virkningerne af. Udgangspunktet til forhandlingerne var, at vi naturligvis, i overensstemmelse med de andre parter, var meget nøjsomme  vores krav. Rent faktisk var lærernes udgangspunkt et accept af endnu en reallønsnedgang, endnu en reduktion af stillinger og endnu en regulering af den omregningsfaktor man har. Dette blev fra begyndelsen afvist fra KL, der allerede før forhandlingerne havde varslet en lock-out, der blev en realitet i sidste uge – uden nogen form for realforhandlinger. Det er i og for sig almindelig arbejdskamp. Der hvor hele sagen bliver speget er den politiske indblanding.

Da Socialdemokraterne i sin tid kom til ”magten” blev der garanteret at der skulle være to lærere i de mindste klasser, at skolerne skulle have ro og at lærerne støtte. I de sidste 5 år er antallet af lærere reduceret med mere end 10%, uden et fald af elever eller timer der skal læses. At regeringen så også lancerer en skolereform i forbindelse med overenskomsten er uhørt. Reformen går i store træk ud fra to mantraer. For det første at flere timer sammen med en lærer giver bedre viden for eleverne, for det andet, tanken (den gamle Radikale fra 90´erne) om heldagsskolen, hvor eleverne er i skole til mindst kl. 16.  En sådan reform er dyr, betalingen for denne reform kan staten ikke finansiere, så det må lærerne selv gøre gennem mere arbejde uden kompensation for løn.

Tiden til betaling skal tages fra forberedelsen, altså, lærerne skal undervise flere timer. Jeg underviser lige nu ca. 24 lektioner om ugen, planen er, at jeg skal undervise 27-29 lektioner om ugen uden at få mulighed for at forberede de ekstra lektioner. Da jeg ikke for løn for mere end 37 timer om ugen, må jeg som kompensation forberede tilsvarende mindre – og det hænger ikke sammen med at levere den samme kvalitet, hvor er kvalitetsløftet regeringen foreslår så blevet af? Ligner det ikke bare en besparelse? Oven i købet viser alle undersøgelser, at tid med lærerne ikke giver mere kvalitet, men god forberedt undervisning giver kvalitet! Det vælger regeringen at overhøre.

I befolkningen hersker der naturligvis det billede, at lærerne kun underviser 23 timer om ugen, at de har tidligt fri og at de ikke behøver at forberede sig. Det gængse billede er blevet forstærket i medierne med partsindlæg fra forskellige politikere, se Vestagers bredside i sidste uge, så ordet ”normalisering” af lærernes arbejdstid er blevet det man siger og mener. Hvad normalisering indebærer er der vist ikke så mange der er klar over.

Først og fremmest må det handle om, at jeg er på skolen 37 timer om ugen, som på enhver arbejdsplads. Altså møde kl. 8 og gå hjem kl. 15.30. I dette tidsrum skal jeg planlægge og afholde min undervisning, afholde teammøder, fasemøder, klassemøder og pædagogiske møder. Jeg skal i dette tidsrum afholde møder med psykologer, sundhedsplejersker, resursepersoner, socialrådgivere og ledelsen. I dette tidsrum skal jeg også afholde forældremøder, forældresamtaler og møder om elever. I dette tidsrum skal jeg efteruddanne mig, gå på kurser, afholde netværksmøder og kommunikere med hjemmene via skoleintra. Derefter vil jeg gå hjem – uden at bruge et sekund på at forberede undervisningen, uden at tænke eller tale med forældre eller bare tjekke min post endsige svare på mails.

En normalisering af arbejdstiden vil også betyde ændringer på min arbejdsplads. Jeg skal have stillet arbejdsrum til rådighed, it-udstyr, arbejdsbeklædning – eller i hvert fald fradrag for det. Jeg skal have min pausetid – og kræve, at det er pause…på trods af blodnæser eller gårdvagter og jeg skal have overtidsbetaling for lejrskoler, skolerejser eller hvis klokken bliver 15.31… Det er absurd. En fordel vil også være, at jeg vil kunne tage mine fem ugers ferie efter mit behov. Jeg kan altså, tage af sted inden sommerferien hvor priserne er 30% billigere, jeg kan tage til Rom uden for Efterårsferien eller på skitur uden for uge 7.  I det hele taget vil normaliseringen af min arbejdstid i bund og grund give mig nogle af de fordele alle andre har og give en bedre struktur end den har nu. Det vil bare ikke kunne lade sig gøre med mindre kvaliteten af den forberedelse jeg laver mindskes.

Og derfor denne arbejdskmap – som KL ønsker, og har ønsket fra begyndelsen af. KL tænker ikke pædagogik eller kvalitet, de tænker kroner og ører – som man jo gør når man arbejder med mennesker…. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om