Gå videre til hovedindholdet

Sproget- min moders dybe klare stemme!


Min mor kunne sige et par danske ord, som: tak, väsko, farwel ok smör.
Mere dansk kunne hun vel ikke. Min egen datter minder mig om at jeg
taler som en udenlandsdansker, en sytschlewiger og selv bemärker jeg
det gang paa gang at mine tanker, for tit tänker jeg dansk, lyder forkert.
Men det vel ikke saa forunderlig naar man til daglig er udsat for et trompeten
konzert af tysk tale. Jeg er saa, naar jeg skal formulere mig paa tysk, nu i den
situation at jeg hverken kan det ene nok det andet sprog ordenlig. Saa kommer
aldersbonusen oveni og forvirringen er tatol. Har i den seneste tid väret
med "som gäst" i Rotary Clubben, blandt grever doktorer og andre bussines
person som for det meste overvuderer sig selv, saa er det baade intresannt
for samtalen og sikkerheden at man kan undskylde sit tysk med at väre en
flot tysktalende dansker. Sonnt er livet ! For nylig kom greven krydsende en gade
i Teterow for at give mig handen og vekslede höflige floskler. Jeg en filister?
I meklenburger Kulturkalender for egnen her er jeg opfört som "Heimatmaler(!)"
Men nu er tiden jo snart inde hvor jeg kan vende min tunge igen til det blöde danske
sprog og jeg gläder mig dertil.



Jeg önsker alle en rigtig god paaske!

Kommentarer

  1. Der er altid mulgighed for et kombineret dansk, have, mur og træfældningskursus i Fredericia

    SvarSlet
  2. ha ha,hvor sjovt. Hvis din "tatol" er med vilje er det fandme godt blog-design.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om