Gå videre til hovedindholdet

Se,se


Bilfabrikken med det skønne gammeldaws navn - Gorki Automobil Plant - også bedre kendt som GAZ - der producerer karossen Volga - er den nye delejer af Opel, Rüsselsheims agtværdige mærke med verdens største dealership - og hvem havde troet det? 

Da Opel bliver en del af giganten GM - og drømmen om Kadettens verdensherredømme barsles, er der visse de frygter, at GM snarere udbytter virksomheden end støtter den - ligesom det er sket med Saab og andre bilmærker - og de fik desværre ret. Den mulige indtjening Opel kunne have opnået, blev straks sendt til den amerikanske gigants mangelfulde nationale bilindustri - og har sikker vakt begejstring hos enkelte mexikanske bilarbejdere - men har i det lange løb skadet Opel. Om det var gået anderledes uden GM vides ikke - men firmaet havde sikkert fundet et mere passende leje - og ikke endt i den katastrofe som det er nu. Måske kunne Opel havde hentet know-how omkring krisemanegment hos Chrysler, der kom i samme situation med makkerskabet med Daimler - også et katastrofalt makkerskab - der har lukket det amerikanske mærke....

Nå, tilbage til virkeligheden. Tænk at Opel nu er "lillesøster/bror" til Volgaen - den rusiske karosse der har transporteret Bresnjew igennem Moskvas lange boulevarder - Volgaen, bygget i Gorki (tilpas langt væk fra vestgrænsen) er nu "leader", et firma der skal skabe succes, på samme måde som Abrahamovitch i fodboldklubben Chelsea, men olie og gasmilliarder i ryggen. Måske havde den ene eller anden netop nu fortrukket FIAT som "ejer"... på den anden side er der i folkesjælen nok lidt mere respekt for russeren (han kan da slås) en italieneren, hehe.

Ikke desto mindre må vi forvente en Opel Ko-ron (sejr) eller SUV´en Kolkhose....

I alle tilfælde er det morsomt og lidt ironisk, at netop Volga redder den tyske bilindustri.


Kommentarer

  1. Wie Finanzminister Peer Steinbrück (SPD) nach den gut sechseinhalbstündigen Gesprächen im Kanzleramt mitteilte, besteht die Einigung aus drei wesentlichen Punkten. So gebe es einen Vorvertrag ("memorandum of understandig") zwischen GM und dem kanadisch-österreichischen Magna-Konzern, der zusammen mit russischen Partnern bei Opel einsteigen will. Hinzu komme ein Treuhand-Vertrag, der in Kürze rechtswirksam umgesetzt werden müsse und der die "dingliche Sicherung" für den Bund regele. Schließlich liegt laut Steinbrück ein Konsortialvertrag für den staatlichen Überbrückungskredit von 1,5 Milliarden Euro vor.

    SvarSlet
  2. Hegemoni-teorien kan også ses i bil-industrien.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om