Bilfabrikken med det skønne gammeldaws navn - Gorki Automobil Plant - også bedre kendt som GAZ - der producerer karossen Volga - er den nye delejer af Opel, Rüsselsheims agtværdige mærke med verdens største dealership - og hvem havde troet det?
Da Opel bliver en del af giganten GM - og drømmen om Kadettens verdensherredømme barsles, er der visse de frygter, at GM snarere udbytter virksomheden end støtter den - ligesom det er sket med Saab og andre bilmærker - og de fik desværre ret. Den mulige indtjening Opel kunne have opnået, blev straks sendt til den amerikanske gigants mangelfulde nationale bilindustri - og har sikker vakt begejstring hos enkelte mexikanske bilarbejdere - men har i det lange løb skadet Opel. Om det var gået anderledes uden GM vides ikke - men firmaet havde sikkert fundet et mere passende leje - og ikke endt i den katastrofe som det er nu. Måske kunne Opel havde hentet know-how omkring krisemanegment hos Chrysler, der kom i samme situation med makkerskabet med Daimler - også et katastrofalt makkerskab - der har lukket det amerikanske mærke....
Nå, tilbage til virkeligheden. Tænk at Opel nu er "lillesøster/bror" til Volgaen - den rusiske karosse der har transporteret Bresnjew igennem Moskvas lange boulevarder - Volgaen, bygget i Gorki (tilpas langt væk fra vestgrænsen) er nu "leader", et firma der skal skabe succes, på samme måde som Abrahamovitch i fodboldklubben Chelsea, men olie og gasmilliarder i ryggen. Måske havde den ene eller anden netop nu fortrukket FIAT som "ejer"... på den anden side er der i folkesjælen nok lidt mere respekt for russeren (han kan da slås) en italieneren, hehe.
Ikke desto mindre må vi forvente en Opel Ko-ron (sejr) eller SUV´en Kolkhose....
I alle tilfælde er det morsomt og lidt ironisk, at netop Volga redder den tyske bilindustri.
Wie Finanzminister Peer Steinbrück (SPD) nach den gut sechseinhalbstündigen Gesprächen im Kanzleramt mitteilte, besteht die Einigung aus drei wesentlichen Punkten. So gebe es einen Vorvertrag ("memorandum of understandig") zwischen GM und dem kanadisch-österreichischen Magna-Konzern, der zusammen mit russischen Partnern bei Opel einsteigen will. Hinzu komme ein Treuhand-Vertrag, der in Kürze rechtswirksam umgesetzt werden müsse und der die "dingliche Sicherung" für den Bund regele. Schließlich liegt laut Steinbrück ein Konsortialvertrag für den staatlichen Überbrückungskredit von 1,5 Milliarden Euro vor.
SvarSletHegemoni-teorien kan også ses i bil-industrien.
SvarSlet