Gå videre til hovedindholdet

Undskyld, det skulle have været kort...

Dengang jeg var ny og veluddannet, havde lærergerningen en status som ikke er den samme mere (se ovenstående autentiske billede fra spisefrikvarteret 1993) - og nu, hvor jeg er igang med en PD i fagdidaktik og evaluering, bliver det mere og mere klart for mig, at gerningen ikke mere kun er baseret på "de skønne unger" men også på akademisk fag(idiot)niveau. Det handler om mig selv og min rolle som formidler af det stof regeringen har målsat, i højere grad end om en almen uddannende og kompetanceskabendeFolkeskole, ikke skole for Folket, men folkets skole - altså et sted der skal afspejle og udruste unge mennesker med realkompetencer (noget de kan bruge).

Altså kort fortalt - matematik som fag, ikke som led i dannelse. Altså, matematikken for matematikkens skyld - ikke for dannelsens skyld.

Det er i og for sig ganske udmærket - såfremt det er de typer færdighedsprægede unge mennesker vi ønsker at bygge fremtiden på. Vi, i den nye folkeskole, skaber unge der er målrettede mod......prøvesituationerne...altså unger der lærer for/mod en enkelt tings skyld (hvor faén er Nakskov) - og oparbejder en viden omkring en specifik central styret viden. Igen, for den fag-faglige underviser skønt. Desværre vider det sig at flere og flere unge dropper fra de videregående uddannelse, at frafladet på mange uddannelse er mere end 50% og at dem der så fuldfører deres uddannelse, ender i situationer der ikke kan overskues, da den menneskelige faktor - relation - ikke er tilgodeset.

Christoffer oplever det tydeligt i gymnasiet. Der finder stor set ingen undervisning sted, kun prøve på prøve - og mange af de medstuderende er ved at falde fra, da meget undervisning er teoretisk - og uden motivationsfaktor. Man bliver testen for testens skyld - ikke for læringens skyld. Når de så kommer på arbejdsmarkedet eller på universitetet er det helt andre kompetencer der kræves. Samarbejde, fleksibilitet, omstillingparathed, organisation, relationer - altsamme værdier der ikke mere trives i det nye skolesystem.

Jeg arbejder med min PD med netop et evalueringssyn der skal afskaffe tests i gammel forstand, og erstattes med kompetance-tests, altså hvor menneskets/elevens ikke direkte målbare kvaliteter fremhæves. Jeg ved ikke om jeg kan...men nu forsøger jeg...

Kommentarer

  1. Fedt billede. Men din tekst forstår jeg ikke - det er på et plan over mit niveau.

    SvarSlet
  2. Åh, hold op - gu er det ej. Kort: eleven er vigtigere end faget i min verden...

    SvarSlet
  3. Hva`mener du???
    :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om