Anden og tredje arbejdsdag har været rare, ungerne er faldet lidt ned og finder id i den velkendte rytme. Dansktimerne gik fremragende, og endte endda med et gruppekram uden opfordring, store ting i min klasse. Og ih hvor er de gode læsere, kun en enkelt er svag, men hun arbejder hårdt på at forbedre sig, det skal nok komme. Nu skal jeg til at træne deres skriftlighed. Det skriver ikke særligt pænt, bogstaverne hopper og danser og er for drengenes vedkommen sjuskede, og tegnsætning er stadig nyt for dem. Det må være næste projekt. I historie fortsætter vi med en gennemgang af middelalderen, særligt tiden omkring Kalmar-unionen. Efter en lille forklarende film, er klasserne delt ind i norske, svensk og danske embedsmænd, der skal lave en række krav til den kommende middelalderunion, derefter skal der forhandes over flere omgange. Det bliver spændende at se om de kan finde ud af det. På mit andet historiehold har vi netop arbejdet med middelalderen og især Absalon. Han er ifølge de gamle slidte historiebøger lidt af en helt, men vi så en film der satte spørgsmåltegn ved han status - han var i bund og grund en magtperson, der lige så ofte tyede til sværdet som til korset.Faktisk var han et af de bærende elementer i det dikaturlignende styre der var under Valdemar den Store. Der er sjov at opleve de refleksioner eleverne gør sig, når de undrende siger; Jamen, var Absalon ikke n helt. Så er der banet vej til læring, for ingen læring uden undren. Så er tiden ellers blevet brugt som problemløser for elever i konflikter, som der kan være mange af i løbet af en dag. Nogen drilles, andre driller, nogle slår sig, andre keder sig - 200 børn, alle forskellige....
Lone er startet idag, Christoffer i morgen og jeg kørte Caroline på bgi i går, hvor de startede med 4 timers træning, en barsk start synes min lille pige...
Kommentarer
Send en kommentar