Gå videre til hovedindholdet

Grådighed og arrogance

Jeg er absolut liberal i kanterne, men nok mest rød i hjertet – derfor accepterer jeg også forskellige i samfundet, forskelle i indtægter og status og i, hvad man kan få eller modtage i forskellige situationer. Det jeg ikke kan acceptere er løgn og udnyttelse af de goder der tilfalder en via netværk eller magt.

Her tænker jeg først og fremmest på Lars Løkke og Venteres verserende sag om ”personalegoder” og definitionen af dem. Naturligvis skal en toppolitiker have sig noget tøj af og til, han skal også forkæles efter en hård indsats (rejse) og der følger naturligvis nogle goder med  når man er i position som han er. Det handler heller ikke om beløbet – 150.000 eller en ferierejse til 50 000 og hvad der ellers falder af – pengene er peanuts – det er ikke er peanuts er, den foragt parti og leder viser for den kritik der er fulgt i kølvandet.

Først og fremmest er det gældende indenfor de regler der nu engang er – altså regler som de selv bestemmer som politikere. De er for i øvrigt de samme politikere der gav sig selv en klækkelig lønforhøjelse da finanskrisen var på sit højeste , og som oven i ændrede deres egne fradragsregler og tilskudsmuligheder. Det falder mig også for brystet at et argument for at LL må ryge på sit hotelværelse og så bare få rengøringen betalt er, ”at skal en travl mand ikke kunne ryge sig en cigaret efter en travl dag….” Jeg kan da prøve på min arbejdsplads, så ved jeg godt hvad konsekvensen er – og har de fleste folk ikke travlt og er trætte efter en arbejdsdag? At sætte sig selv i en form for kongestatus blev afskaffet i 1848, tak.

Og så er der fornægtelsen og løgnen. Tænk, at man som ansvarlig folkevalgt politiker kan acceptere, at der bruges 150 000 på tøj oven i en løn på flere millioner, at man accepterer at sende en familie på ferie, med alt betalt – og at man forsvarer en mand, der gang på gang har vist, at han ikke formår at styre sin egen økonomi. Er det en mand der skal styre Danmark?  Vil der være muligheder for at presse ham i bestemte afgørende situationer? Han har gang på gang udvist sig som grådig – han tager bare imod, viser sin ligegyldighed gang på gang og udviser arrogance ved ikke at tage de advarsler alvorligt der gives.


Han og hele hans parti har i disse uger vist deres sande ansigt. Partiet Venstre er grådighedens arme, der handler kun om at skaffe sig egne fordele og mest profit – uanset omkostningerne.

Kommentarer

  1. Grådighed ser man ofte opstå i forbindelse med folks magtpositioner. Nærighed finder man i folks personlighed - foragter begge. Også semi liberale:)

    SvarSlet
  2. hehe - semiliberale...

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om