Gå videre til hovedindholdet

Bogstakken i februar

Engang før jul gik jeg i gang med Ken Follets ”Giganternes fald”, en murstensroman på 900 sider. Tidligere har jeg læst hans romaner ”Jordens søjler” og ”Uendelige verden”, middelalderhistorier om katedralbyggeri, der blev slugt i hast. ”Giganternes fald” handler i begyndelsen af sidste århundrede op til og under 1. verdenskrig. Man følger en række skæbner fra Rusland, Tyskland, England og Amerika, der på en gang er tæt sammenbundne og alligevel lang fra hinanden. I øvrigt samme stil han brugte i ”Katedralbøgerne”. Denne gang går det dog alt for langsomt med min læselyst, jeg får kun læst få sider inden jeg vælter omkuld og så er 900 sider noget af en mundfuld.  Nu mangler jeg kun omkring 100 sider – og jeg synes stadig ikke romanen er komet i gang, javist den er interessant og ”hvad mon der sker”, men den er ikke dragende. Jeg tror det skyldes at jeg har læst så meget om 1. verdenskrig, at jeg ikke er modtagelig overfor non-fiktive verdenskrigsdramaer. 3 dage, så er den overstået.

Desværre er bogstakken ved siden af sengen vokset – og det er endda først nu bogudsalget går i gang. Jeg har opgivet at følge Lones tempo og sorterer de fleste af hendes svenske krimier fra. Lars Keplers ”Perganini kontrakten” skal dog tygges igennem. Det er en af de seneste store svenske forfattere (faktisk et ægtepar under pseudonym) der har udsendt opfølgeren på ””Hypnotisøren”. Det er nordisk krimitradition, men i modsætning til de klassiske som Wallander og Beck, er disse romaner mere blodige og grove i deres voldsbeskrivelser. Jeg læser den mere af nysgerrighed end af lyst.

Robin Youngs ”Broderskabet” er en pastiche på alle de romaner om hemmelige skatte og broderskaber i kølvandet på DaVinci-koden. Den handler om Tempelridderne, uhmmm, det synes jeg er spændende. ”Kongen der sendte paven en fugl” er også på listen. Det er ikke en krimi eller en faktabog, der er faktisk en skønlitterær roman. Jeg ved ikke rigtigt hvad den handler om, men den blev købt på grund af titlen og prisen på 39,- kr. i Netto.

I går og i dag har jeg købt et par bøger i Føtex. Jeg skulle handle aftensmad, men kom hjem med 20 smøger og en bog. Den ene er ”Göringbrødrene” – om hhv. Hermann og Albert, der efter sigende var på hver sin side i det tredje rige. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt om Albert og hans gode gerninger. Han skal ifølge bogen have benyttet sig af sin magtfulde bror, og fået en del flygtninge ud af landet.  Jeg gløder mig til at læse den – men frygter også, at den blot er endnu en i rækken af verdenskrigsbøger af tvivlsom karakter. Med den stigende interesse de senere år, er alt muligt lort udgivet bare det havde antydningen af et hagekors på sig. 

I dag faldt jeg s over ”Halvmåne og Hagekors” – det tredje rige, araberne og Palæstina. Den har fået gode anmeldelser og beskriver samarbejdet og kontakterne mellem NaziTyskland og dele af den arabiske verden. Den er skrevet af to tyske historikere fra Stuttgart og den glæder jeg mig rigtigt meget til at læse. Det er interessant at grave et spadestik dybere i hele 2.vk. Nu har jeg læst så meget og så mange gentagelser, så det bliver spændende at ”opleve” verdenskrigen fra endnu en vinkel. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om