Gå videre til hovedindholdet

Mit liv som bondedreng...

You SmellNår jeg kører til og fra arbejde kommer jeg forbi en gård der uanset årstid og tidspunkt på døgnet, lugter af lort og gylle. Ikke bare en landlig lugt, men regulær hæslig stank og luftforpestning. Jeg kom så til at tænke tilbage på de gamle dage i 70´erne, hvor jeg selv var en del af landlivet mens vi boede i Verninge. Stank det også der?

En af mine kammerater, husker ikke navnet, havde nogle bedsteforældre der boede på en gård i Langsted og dem var vi af og til ude at besøge. Vi sad på ladvognen når grønthøsteren var ude og vi skulle hele tiden være opmærksomme på de sten der blev slynget op. Vi var også med til at antænde de høstede marker, vi løb med vores antændte neg langs de rækker hø-venderen(?) havde lavet og forsøgt at holde os ude af røgen. Vi rendte rundt på høloftet og lavede huler, som vi lukkede af med baller, og der sad vi så i timevis i en uendelig hede, hvor det stak og kradsede. På et bestemt klokkeslæt, sikker to eller tre, var det kaffetid – så måtte legen stoppe uanset hvad vi var i gang med. Sammen med landmanden satte vi os i køkkenet, hvor der var dækket op med kopper, underkopper, desserttallerkner med blomster på og en tallerken med sandkage. Bondekonen satte sig ikke, men stod klar til at fylde kaffekoppen og sørge ind til dagens opgaver, vi knægte vi naturligvis hjemmelavet rød saft, der var ret tynd og stærk i forhold til den grønne Bonanza vi drak derhjemme. Der blev ikke talt meget, køkkenurets tikken kunne høres og vi drenge ventede bare på at få lov til at smutte ud igen. Inden vi fik lov at gå havde bondemor forberedt en lille ret til os – som regel rabarber fra haven som vi måtte dyppe i en skål sukker. Det var spændende, men surt og hvis man var så uheldig at få en af de tykke stængler, var det svært at skjule sin begejstring….

Jeg husker køkkenet som stort og bart, ingen opvaskemaskine, blå røvballegardiner, et vindue ud til gårdspladsen og en svag lugt af bondegård – men ikke en stank, slet ikke, mere frisk luft mikset med det der sad i tøjet på bonden. Jeg erindrer faktisk slet ikke en lugtgene, og jeg tror ikke det var fordi jeg var vant til det – jeg tror en del bondekoner har en hvis stolthed i at deres hjemme ikke ”stinker” og antallet af fluer begrænses. 

Kommentarer

  1. ho,ho, dejlig historie ..
    du har ret 2011 stinker gyllen
    mere end 1970sernes mödding.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om