Gå videre til hovedindholdet

Morgenstund gir sure opstöd..

En af mine mange uvaner praktiserer jeg næsten hver morgen.
det første efter at have forladt min seng er at opsøge køkkenet
og skabe mulighed for dagens første kop kaffe. Mælken skal op-varmes, eventuel skal kaffemaskinen have vand og tændes, jeg bruger en maskine der af en lille kaffepose,de sakaldte pads kan brygge en ganske god kop. Når den er færdig går jeg på mit lille værelse sætter mig på divanen foran fjernsynet og tænder min lille cigar og glokassen og nyder morgenen.
På normale ugedage får jeg på tysklands første i løbet af en timestid de vigtigste nyheder, sporten og sladder präsenteret . Om lördagen og söndagen derimod er de tyske kanaler katastrofalt uaktuelle, skulle fru Merkel havde fået et barn i løbet af natten ville nationen først få det at vide med tolvnyhederne, indtil da er fjernsynet reseveret for börnene. I dag "palmesöndag " var en del af programmet ekstra festlig og på skærmen løb "kaiserens nye klær". Se,se gamle danske Andersen i stor oppulent opsættelse med kendte tyske skuespillere bl. andre Willi Brandts yngste søn som kaiseren, Jo mere jeg så desmindre kunne jeg fatte at Andersen skulle have fundes pa sligt et spil. I programledsagelsen på tekst tv stod der rigtignok "Des Kaisers neue Kleider" men der stod godtnok ikke at det var Andersens kaiser. Alle skuespiller var nævnt og regi og drejebog men hverken af eller efter Andersen.
Ok det er en udsendelse for børn og dem kan man jo fortælle en masse men det er dog betænkelig ikke at nævne forfatteren til ideen, jeg var blevet lidt fornærmet på danske Andersens vejne. Spillet gik sin gang strålende, scener flot udstyr, men de falske tekster . Slutningen udviklede sig til et sociial drama, Bedragerne var her igen rigtige bedrager men små Robin Hood'er der tog fra keisren og gav til de fattige, ærlig talt! skæg for sig og snot for sig, skal vi se Robin Hood , eller skal vi se Kejserens nye klær, ok tak men ikke begge dele tilsammen.
Jeg har opdaget at tysk Fjernsyn ikke tar det sa nøje når Litteratur skal vises i firkant, Så bruger man ganske hvis titelen men viser en hel nydigtet version og skriver :nach dem Buch von f.eks. V.Klemperer, og producer fiasko pa stribe som de arme fjernsynseere i tyskland får serveret.
Man har nok ikke kunne fatte meningen med æventyret der skal nemlig en hel anden, en dansk mentalitet til at forstå det.
Og det er ganske vist...!



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om