Gå videre til hovedindholdet

RIP

Det var dagen hvor vi skulle jævne en del af historien med jorden, gravstedet i Tönning, hvor vi så mange gange har været forbi, stedet hvor Wilhelm har ligget siden 1947 - og stedet, hvor jeg på hvert eneste besøg har tisset nede ved graverens skur - også denne gang. Gravstedet skal sløjfes og med Clausensk indhu, havde vi medbragt en spade, en murerspand og en murerhammer. Planen gik ud på, at vi slog siderne ned, fjernede stenene og kørte det til "entsorgung" - den store gamle taks kan kirkegården arve.

Hvis man har set gamle Tom og Jerry film ved man, hvordan Tom ser ud i ansigtet når han slår mod noget meget hårdt - og hvor slaget slår tilbage i kroppen...boiiing.....(ryste ryste) - det var nogen lunde det udtryk Far havde i hovedet efter han, med et frisk sving,, havde slået det første slag mod kanten. For...historien er, at for cirka 10 år siden, gik de østtyske håndværkere, Katrin og Dörtes mænd, grassat med en pose beton - og støbte siderne fast - "Sieht ja gut aus...". Fast - det er de endnu, traditionen med bunker og murbyggeri er bevaret gennem generationer - og gravstedet blev ikke fjernet idag. 

Ikke nok med at det var fast som bare Fan... - der er garanteret støbt 250 kg ned - og havde vi fået løsnet det en smule, havde vi alligevel ikke kunne transportere det i murerspanden... Så, det tyske kirkegaardsvæsen må tage over, mod betaling naturligvis, og forsøge at nedbryde, mure, beton, sten og hvad der ellers måtte forefinde sig.

Ja, ja, en morsom historie...hehe

Kommentarer

  1. Han har ligget der i 65 år
    et par dage til eller fra gør ingen
    skade. Da jeg forlod gravstedet uden at have forettet min opgave
    var jeg egentlig glad. Lad nu de
    en euro jobber der går rundt på
    kirkegården forrette den sag mere
    anonym for mig, når det så er sket
    vil jeg tage tilbage til stedet
    og be`Wilhelm om forladelse.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om