Mens vi andre fejrer befrielsen med vores tændte lys i går aften, frihedssangen til skolens morgensang og meldingen fra BBC-London i radioen, sender tysk tv kærighedskrigsdramaet "Dresden". Ud over at tidspunktet ikke er særligt velvalgt – Dresden lægger op til selvynk – er der også skønskrivning i manuskriptet. En jøde, Simon Goldberg, er baseret på Victor Klemperer – og i filmen lever han sammen med sin kone i en almindelig lejlighed – hvor der ikke nævnes at han boede i et såkaldt "Judenhaus". Det synes jeg ikke er i orden. Naturligvis er krig altid hæsligt – og uretfærdigt, og Dresdens bombardement var måske ikke en særlig human krigsførelse – men det var krig – og det gælder om at knække fjenden, uanset fjendens omkostninger. En lille tv-film om De Hvide busser ville måske være mere velvalgt??
Jeg har for i øvrigt netop læst Sebastian Haffners Hitler-biografi – og det var superinteressant læsning. Haffner bevarer et objektivt klarsyn på det rent politiske forløb, en sober og reel beskrivelse af Hitler og en spændende analyse af dikdatoren. En spændende tilgang var, at Hitler er det eneste menneske i historien der ikke har et eneste tilforladeligt karaktertræk. Stalin havde familie og børn, Mao kunne være god, Napoleon var følelsesbetonet – og Hitler, nada – intet. Ingen formildende omstændigheder.
En anden teori fra Haffner er, at Hitler er den ultimative massemorder. Hitlers livsformål var, at Tyskland skulle regere alverdens folkeslag, herreracen – og som Hilter selv skriver i hans bog, "hvis tyskerne ikke er de stærkeste, skal de udslettes!" Det stod allerede tidligt klar at verdenskrigen ikke kunne vindes – og dermed var formål den totale udslettelse. Derfor var der heller ikke bygget et system op til tiden efter Hitler – for i bund og grund ville der ikke eksistere et Tyskland efter ham – og føj, hvor var han tæt på.
God 5. maj.
At tysk tv helst vil skildre enhver begivenhed fra de mörke dage
SvarSletsom kärligshed film,har vi allerede opdaget da Klemperers dagbog blev forfilmet i en serie, hvor der var tildigtet hovedpersonerne ting og sager som var haarrejsende. Henviser man dette siges det er "efter" dagbogen.Regiesören er en fejret man i tysk tv träder op i alle talkschows, saa vidt er dette makverk og ikke solgt til udenlandske stationer. Marion Gräfin fra Dönhoff blev ogsaa af samme mand lavet til en serie og har samme spörgsmaal til slut...
se har vi ikke ogsaa lidt?
Forvent ikke andet fra tysk TV!