Som en temmelig larmende baggrundsstøj lægger Rammstein lyd
til den irritation jeg ofte føler når snakken går hen mod dansk politik. At den
nye regering er svag, kunstig og visionsløs er ikke mere en overraskelse, det
må jeg bare affinde mig med og så ellers betale min skat med glæde..hehe.
Nu er betalingsringen øjensynligt lagt i graven, regeringen
har løst sit først problem, som de selv har skabt. Københavnerne vil ”itte´betaal
for å kjør å arbejd” og sådan vil det så blive. En ny undersøgelse viser, at
mange (43%)vil finde et job nærmere og
uden biltur om morgenen hvis betalingsringen bliver effektueret, så derfor skal
den lægges i graven…øh…forstår jeg det ret, at hvis ringen, der skal mindske
trafikken i hovedstanden virker, skal den ikke oprettes? Er det ikke lidt
absurd? Man kunne tro at hensigten med betalingsringen var indtægter frem for
trafikpolitiske bekymringer?
Det vil muligvis være for meget at forlange at en
københavner måtte tage en bus (hvert 6. minut), metro (hvert 3. minut) eller
S-tog hvert 10. minut) eller på cyklen (340 km sti), men en betalingsring kunne
da være et skridt på vejen.
Som jyde kan man godt føle sig lidt overset af og til. Det
er som om at alle jyder arbejder på den lokale fileteringsfabrik eller
slagteri, at jyderne bumler rundt i rutebiler eller gamle Skodaer med trækkrog
og at der ikke er behov for offentlig transport eller trafikregulering. Jeg
tror, at hvis man tæller seriøst op, bevæger jyderne sig mere en
københavnerne,, og den eneste grund til problemer i hovedstanden er dårlig
trafikplanlægning. Se bare på os selv. Lone kører 120 km dagligt, hun tager
toget, det koster 1500 om måneden, hun skal af sted kl. 6.10 og er hjemme
omkring 17.30. Det er en årlig udgift på 16.500 kr. Jeg tager bilen de få km jeg har til arbejde.
Der går en bus halvanden time inden arbejdsstart og en1 time inden jeg får fri.
Jeg kunne cykle men den planlagte cykelsti er sløjfet og der ryddes ikke i vinterhalvåret.
Når Caroline skal på BGI skal hun køres i bil. Der er ikke tog, rutebilen kun
en gang dagligt og det ligger ude på Lars Tyndskids mark – derfor skal jeg køre
frem og tilbage to gange om ugen ca. 150 km. Christoffer tager toget til Struer
af og til…. Billetten koster 181,- kr for en enkeltbillet, med ungdomskort er
det få kroner billigere. Hvis han tager ud og hjem 40 af de 52 uger koster et
ham 7200,- kr. Vi er bestemt ikke en
enestående familie i den henseende.
VI skal klare os. I Jylland kører vi efter jobbet, langt,
meget langt og ikke ret mange piver som i hovedstaden, det synes jeg faktisk er
forkælelse – og en betalingsring bure indføres straks.
Kommentarer
Send en kommentar