Gå videre til hovedindholdet

Betalingsring


Som en temmelig larmende baggrundsstøj lægger Rammstein lyd til den irritation jeg ofte føler når snakken går hen mod dansk politik. At den nye regering er svag, kunstig og visionsløs er ikke mere en overraskelse, det må jeg bare affinde mig med og så ellers betale min skat med glæde..hehe.
Nu er betalingsringen øjensynligt lagt i graven, regeringen har løst sit først problem, som de selv har skabt. Københavnerne vil ”itte´betaal for å kjør å arbejd” og sådan vil det så blive. En ny undersøgelse viser, at mange  (43%)vil finde et job nærmere og uden biltur om morgenen hvis betalingsringen bliver effektueret, så derfor skal den lægges i graven…øh…forstår jeg det ret, at hvis ringen, der skal mindske trafikken i hovedstanden virker, skal den ikke oprettes? Er det ikke lidt absurd? Man kunne tro at hensigten med betalingsringen var indtægter frem for trafikpolitiske bekymringer?

Det vil muligvis være for meget at forlange at en københavner måtte tage en bus (hvert 6. minut), metro (hvert 3. minut) eller S-tog hvert 10. minut) eller på cyklen (340 km sti), men en betalingsring kunne da være et skridt på vejen.

Som jyde kan man godt føle sig lidt overset af og til. Det er som om at alle jyder arbejder på den lokale fileteringsfabrik eller slagteri, at jyderne bumler rundt i rutebiler eller gamle Skodaer med trækkrog og at der ikke er behov for offentlig transport eller trafikregulering. Jeg tror, at hvis man tæller seriøst op, bevæger jyderne sig mere en københavnerne,, og den eneste grund til problemer i hovedstanden er dårlig trafikplanlægning. Se bare på os selv. Lone kører 120 km dagligt, hun tager toget, det koster 1500 om måneden, hun skal af sted kl. 6.10 og er hjemme omkring 17.30. Det er en årlig udgift på 16.500 kr.  Jeg tager bilen de få km jeg har til arbejde. Der går en bus halvanden time inden arbejdsstart og en1 time inden jeg får fri. Jeg kunne cykle men den planlagte cykelsti er sløjfet og der ryddes ikke i vinterhalvåret. Når Caroline skal på BGI skal hun køres i bil. Der er ikke tog, rutebilen kun en gang dagligt og det ligger ude på Lars Tyndskids mark – derfor skal jeg køre frem og tilbage to gange om ugen ca. 150 km. Christoffer tager toget til Struer af og til…. Billetten koster 181,- kr for en enkeltbillet, med ungdomskort er det få kroner billigere. Hvis han tager ud og hjem 40 af de 52 uger koster et ham 7200,- kr.  Vi er bestemt ikke en enestående familie i den henseende.

VI skal klare os. I Jylland kører vi efter jobbet, langt, meget langt og ikke ret mange piver som i hovedstaden, det synes jeg faktisk er forkælelse – og en betalingsring bure indføres straks. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om