Gå videre til hovedindholdet

Minder, måske

I går var jeg en tur i Odense for at sætte Lone af hos UVM-opgaveudvalget. Naturligvis måtte jeg lige forbi Kvægtorvet, Dæhnfeld og kvarteret omkring Åløkke – sjov som man kan føle sig kendt – og hjemme et sted man ikke har været tilknyttet i mange år. Der kommer en masse følelser, tanker og mindre frem – vild romantiserede naturligvis.


 

Jeg er sikker på at jeg kan lugte den røgede smag/duft hos Slagter Blum (Bluhm?), høre lyden af hvide træsko på kakkelgulvet og smage den røde pølse der langes over disken til mig. Jeg kan også ganske tydeligt høre kaffemøllerne og dufte ristningerne hos Grønbech, som Momse ikke kunne lide, og det bedste er den kraftige vaniljeduft hos bageren – mens jeg langer hele hånden ned i en dåse vaniljekranse. Jeg kan også se kiosken –fra min køkkenstol med rødt plastiksæde, der er placeret i venstre hjørne af butikken – taktisk placeret, så der ikke er så langt til bladene og tegneserierne – og hvor ruten går forbi slikhylden hver gang jeg skal et smut på kontoret for at se til Mifi – han så jeg faktisk aldrig…

Ofte stak Momse mig en tyver – og hvis Olle var på besøg røg der hundrede mere med. Jeg synes ikke jeg var ret stor da jeg bevægede mig rundt i Odense på egen hånd. Ruten var afstukket. Forbi Rasser, forbi Dæhnfeld der stadig var aktiv (vistnok), langs kvægtorvet, hvor det altid stank – men hvor det var godt at pisse på hjemvejen, og forbi DSB transportcenteret, med reklamen der lavede ord ud af titlen og hen ad Kongensgade, der endnu ikke var gågade. Når jeg nåede Kongensgade var jeg rigtigt i Odense. Jeg smuttede forbi Refning, videre forbi en armyshop, hvor der altid skulle kigges på knive og ansigtsmasker, der lå mellem soveposer og spisegrej af aluminium. Det var tiden før Mac, men der lå en Frellesen, hvor en soft ice var obligatorisk. Når man kom til Strøget (Vestergade??), kunne man gå mod Magasin og Rådhuset eller modsat, ned mod Tivoli – i hvert fald i den retning. Dernedad lå der mest grønthandlere og en delikatesseforretning, med udsøgte varer fra hele verden. Ruten mod Magasin, og en antal ture på rulletrapperne, gik som regel forbi Fona og vistnok også en legetøjsforretning i gammel stil – med disk og hylder bag ekspedienten. Efter at have rundet rådhuset, gik turen samme vej tilbage – og med den før omtalte tissepause på Kvægtorvet – tilbage til kiosken – en oplevelse rigere. Aldrig nogensinde er der blevet stillet spørgsmål til mig omkring hvad jeg havde foretaget mig – de gamle havde fuld tillid til mig – bravo – og med god grund..hehe.

Jeg tror jeg er lidt nostalgisk..

Fernando Savater siger, at man skal ikke gøre sig for mange forestillinger om virkeligheden, for så kan virkeligheden blive som man forestiller sig den.. måske virker det også omvendt?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om