Gå videre til hovedindholdet

Historien om Ole Olsens regnskabsbog del1

Fra 1947 til 1954 var jeg som Sydslesvig barn inviteret til at tilbringe mine

sommerskoleferie hos en familie i Danmark. Jeg var så heldig at komme til
et vidunderlig værtspaar i det skønne Odsherred , Nordgården i Skaverup i Nørre Asmindrup. Min storebror Herman fandt kun en km derfra på
Parcellgarden et lige så skønt feriested. Nordgarden var på ca. 35 tdr. land.
Det var en veldrevet gård , ejeren Laurits Olsen var en respekteret person, medlem af kommunebestyrelsen for Vig-Asmindrup Kommune hvori han havde posten som kommunekasserer. Hans kone Andrea var kommet rundt om i verden og efter længere tids ophold i USA, hjemkommet og blevet gårdejerkone pa Nordgården. Andrea engangerede sig i kirkelig og socialt arbejde ,havde med Laurits fire børn, Ole som degang allerede boede i København, Lauritz (jun) som efter landbrugsuddannelsen og militærtid kom hjem til gården ,han senere skulle overtage, Ingrid som et par sommre gik som pige på gården og sluttelig Helene som i 1947 må have været på16 års alderen.
Hele teamet til daglig Lauritz, Andrea, Karlen, Ingrid, Helene og mig ekstra i sommerferien, altså 6 personer. Aftægthuset umiddelbar ved siden af gårdens
indkørsel blev beboet af en ældre dame som vi kaldte Tante. Tante hørte til
familien og var gårdens ejer indtil Lauritz købte den engang i 19 hundred tyverne. Da jeg forlod skolen i 1955 og begyndte min uddanelse
holdt jeg kontakten til denne rare familie og tilbragte årlig kortere
eller længere perioder som gæst på gården.
Tiden gik, Tante, Andrea og Lauritz gik fra denne verden. Sønnen Lauritz
og hans kone Karen fik fire børn som jeg også så som små og voksne, ingen blev landmand og da Lauritz jun efter lang tids sygdom døde blev gården solgt
og jorden langt til den nu store nabogård. Længerne står endnu, men folkede
i stuehuset kender jeg ikke. 2008 var seneste gang jeg kørte forbi og kiggede
længselsfuld til mit barndoms paradis.



(fortsættes)

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om