Gå videre til hovedindholdet

Allez….les Bleus


Argentina-Korea:
Fik ikke set kampen, men glæder mig over resultatet. Uanset hvor meget man holder af overraskelser og sejre til de "små" hold, er fornøjelsen i 1/8-finalerne størst med gode fodboldspillere. Korea har noget at bygge videre på og måske kan asiatisk fodbold langt om længe finde et niveau der kan arbejdes videre med.

Grækenland-Nigeria

Når Grækenland formår at score to gange i en kamp må modstanderen være svag. Jeg så ikke ret meget af kampen, men der må være sket noget efter jeg slukkede – for da førte grækerne. Nigeria er til grin – og afrikansk fodbold er i krise. Igen er det ikke spillerne, men deres taktiske formåen der taber kampene. Grækenland er lort – jeg håber næste runde glipper for dem – om muligt.

Frankrig-Mexico:

Dagens eneste kamp jeg fik set. Frankrig dominerede uden at være effektive. Et hold bestående af stjernespillere må kunne yde mere end de gjorde i begyndelsen af kampen. Mexico spillede deres eget spil – og kunne nemt have tabt, de spillede ikke særligt godt selv, men man havde hele tiden fornemmelse af, at de kunne overraske. Efter pausen forsøgte franskmændene at sætte lidt pres og tempo på spillet uden succes, og med mexernes scoring lukkede de reelt ballet. Frankrig have ingen svar, de var ganske enkelt for dårlige – og lignede et færdigt hold. Hvorfor? Hvordan kan et hold bestående af gode spillere gå så meget ned – i to kampe? Alle spillere har haft gode sæsoner i mange storklubber, men intet synes at være bragt med til Sydafrika. Skylden må ligge hos træneren. Han har udtaget de forkerte spillere, lagt den forkerte taktik og ikke formået at skabe en landsholdsfølelse for den enkelte spiller. Der manglede de sidste 10% der gør forskellen ved et vm. Måske er det bare udlignende retfærdighed – Frankrig kom til vm via et snydemål i kvalifikationen mod Irland – så, lad dem bare komme hjem og holde ferie.

Dagens kampe:

Tyskland-Serbien:

Er de virkelig så velspillede, tyskerne, eller var det omstændighederne der skabe den flotte kamp mod de knækkede australiere? Uanset hvad, er Serberne af en anden kaliber, uden at jeg tror resultatet bliver meget anderledes. Serberne skal vinde, men de har så stor respekt for Tyskland, at de ikke vil formå at spillede deres eget spil. De vil spille afventende og håbe på, at en enkelt chance vil afgøre kampen til deres fordel. Tyskland vil mose derudaf. De tror de er gode – og det vil være nok. Jeg tror på en tysk sejr i en småkedelig og forudsigelig kamp.

Slovienien-Usa:

Tja, Slovenien med en sejr og USA med et uafgjort resultat burde give en god match. USA spillede udmærket mod England og Algeriet anser jeg ikke for en særlig stærk modstander, heller ikke for Slovenerne. Jeg har US som svage favoritter, jeg tror de har den smule ekstra der er brug for. Slovenerne kan afvente og et enkelt point kan vise sig at være ok for US, så en uafgjort ligger indenfor mulighederne. Det er en af de kampe jeg ikke vil tude over at misse.

England-Algeriet:

To hold der skal vinde. To hold der ikke har ydet det de er forventet at gøre. England burde rulle over araberne, afgøre kampen med tempo og mange afslutninger. Algeriet er ineffektivt, spillert typisk arabisk med mere attitude end format – og 3 engelske mål sender Algeriet ud i mørket. Ud med dem..

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om