Gå videre til hovedindholdet

Prometeus i biffen


Det sker ikke så tit, men i mandags var jeg i biffen for at se Prometeus, det næste skud på Alien-stammen. Denne er dog igen instrueret af Ridley Scott der stod for den første - og som i mellemtiden har lavet en hob af storfilm (af vekslende kvalitet vil jeg tilføje).

Prometeus er forløberen for Alien, den foregår det sted hvor Ripley og Crew nædlander i den første film og hvor det berømte slimede æg inficerer John Hurt, der så eksploderer ved middagsbordet. I Prometeus forsøger man at fortælle historien om de figurer man ser i den første, om hvordan Aliens kommer til planeten. Jeg vil ikke komme nærmere ind på det, ikke fordi det ødelægger fornøjelsen, men fordi det er en længere og lidt konstrueret historie (kritikpunkt#1).

Det er en supergod oplevelse af se filmen. Der er mange flotte og storslåede scener, mange gode hints til de gamle film og gode effekter. Det er ikke en gyser, den er næsten ikke uhyggelig og ckockeffekter er der meget få af. Det er heller ikke en rendyrket actionfilm, ikke et drama og ikke et eventyr - det er en flot fortælling. Det er både filmes styrke og svaghed. Den forsøger at lave mange historier, hvor nogen af dem er total ligegyldige for filmen. De forstyrre ikke undervejs, men det er lidt irriterende at gå fra biffen og spørge sig selv, "hvorfor skulle han slås ihjel af ham". Man kunne have været mindre ambitiøs og så have skret lidt i manuskriptet uden det ville gøre skade, men sådan er det ofte når instruktøren også selv producerer.

Filmen fik generelt 4 stjerne over hele linjen, jeg vil give den 5 - ikke fordi det er verdens bedst film, bestemt ikke fordi den er fejlfri, men fordi jeg ganske enkelt nød at se den.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om