Gå videre til hovedindholdet

Tænk, der er EM i fodbold i næste uge. I sidste weekend faldt jeg i søvn mens Danmarks drenge spillede mod Brasilien, og i eftermiddag valgte jeg at spille xbox frem for at se ”afskedskampen” mod Australien. Min manglende interesse kan skyldes alderen, men en del af skyldes skal dog også findes i den måde landsholdet spiller fodbold på. Det er ganske uinteressant og uinspirerende at se på – jeg har flere gange gjort rede for mit syn på Morten Olsen og hans fodboldfilosofi, og hans hang til at belønne spillere frem for at udtage de bedste, ligner til forveksling Jupp Derwall i sin tid. Jeg forventer masser af mål i Danmarks kampe – til Holland, Tyskland og Portugal. Ingen af de tre vil holde sig tilbage, da det er Danmarks der skal slås og helst overbevisende, for at komme i næste runde – og her kan målforskellen komme til at spille en rolle. Jeg tipper mere end 9 mål scores mod Danmark og ingen scoringer af landsholdets enlige angriber. I stedet vil jeg hellere kaste et blik på de andre grupper og hold.

Hold med FED går videre.

Gruppe A: Polen, Grækenland, Rusland og Tjekkiet.
En tynd gruppe hvor DK havde passet fint ind. Tjekkerne er ikke hvad de har været, Grækenland burde ikke have været kvalificeret, Polen er ukendte værter og Russerne kan aldrig spille en hel god turnering.

Gruppe B: Holland, Danmark, Tyskland, Portugal.
Naturligvis ”dødens gruppe”. Danmark er svagest og taber alle kampe, Holland kommer igennem via et par gode kampe – Tyskland og Portugal kæmper om den sidste plads, og deres indbyrdes kamp vil være en finale. Portugal taber dog.

Gruppe C: Spanien, Italien, Irland, Kroatien.
Også en svær gruppe. Spanien har stadig kvalitet og kommer igennem. Italien er på vej tilbage, men jeg er i tvivl om det er nok. Irland kan overraske, men der kan Kroatien også. Jeg tror på en overraskelse fra Kroatien.

Gruppe D: Ukraine, Sverige, Frankrig, England.
Som værter får man ofte vinger. I Sverige er forventningerne som altid høje, jeg har lidt tro på succes, ikke mindst fordi deres træner er gået væk fra det destruktive spil der er blevet plejet de sidste 10 år. En svaghed er svenskernes manglende individuelle kvaliteter. Frankrig ødelagde deres renomme ved VM og har brug for lidt succes, jeg tror ikke de får det. England, ih hvor jeg håber, men jeg tror ikke de kan. De har et godt hold, en dårlig træner og et kæmpe forventningspres på dem, måske, måske ikke.

Generelt anser jeg Tyskland som favoritter sammen med Holland og Spanien, alle tre hold kan spille noget seværdig fodbold, alle kan score og alle tre hold har individualisterne der kan afgøre tætte kampe. En finale, såfremt det kan lade sig gøre, mellem Tyskland og Holland er mit tip, men inderst inde ville et svensk EM glæde mig mest…


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke med fødselsdagen...

Idag er det Farfars fødselsdag, hurra hurra hurra.... Kære FarFar - tillykke med de 75 - det var da lidt af en kamp at nå så langt, men vi glæder os alle over at dagen kan fejres stille og roligt. Nu skal du bruge kræfterne på at blive i bedre form og for alt i verden være tålmodig - så tager vi den derfra. Os alle i Fredericia

Refleksioner efter en lang dag

Kommunikationsnedbrud….altså bare rent blog-indlægs-mæssigt. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har forsøgt mig med et blogindlæg med indhold – hvad enten det er regeringsomdannelsen, spritkørsel eller OL – men, ak, intet er der kommet på nær en bunke "kladder" der ikke egner sig ti offentliggørelse. En ting er at "Skitfisken" på Urban er gået i stå, hav værre er, at end ikke på familiebloggen formår jeg at opdatere dagligdagen, på den anden side: intet nyt…. Jer er ved at skrive på en roman…eller en novelle…et essay måske….og har formen…men intet indhold. Romanen sker gennem brevudvekslinger mellem to mænd, der har et eller andet fælles…men som de ikke kan tale om, men som de er "dømt" til at skrive om – for i det øjeblik noget skrives, reflekteres der –og derigennem opnår de en bevidsthed omkring de problematikker der har været igennem. Jeg ved bare ikke hvem der skal skrive sammen, hvad de har til fælles eller hvad de overhovedet skal skrive om